Musici

 

Barokensemble La Soranza is een gezelschap van vijf musici met een gemeenschappelijke passie voor barokmuziek.

 

Herma Holtrigter – sopraan

“Barokmuziek is voor mij als sopraan een uitdaging. De stem is in de Barok een onderdeel van het geheel, een zelfstandig instrument en daarmee zijn alle instrumenten in het ensemble even belangrijk. In de barokmuziek worden gevoelens treffend weergegeven, de samenklank onderstreept de emotie die in de tekst is verwoord. Daarbij ligt de nadruk op de verstaanbaarheid.”

Herma heeft gestudeerd bij Irene Maessen in Amsterdam. In 1997 heeft ze de opleiding afgerond. Ze heeft in diverse semi-professionele koren gezongen, waaronder La Colombe, waarmee ze onlangs een cd heeft gemaakt (‘Requiem for Humanity’). Ook als solist is ze actief. Coaching krijgt ze van Johannette Zomer. Ze heeft een eigen zanglespraktijk, www.natuurlijkestem.nl. Naast haar werk als zangeres werkt Herma bij Saxion Hogescholen als docent.

 

Elsa Bunk – blokfluit

elsa2-1-1 “Op 5-jarige leeftijd ontving ik mijn eerste blokfluitlessen. In een goed gereformeerd gezin hoorde echter ook orgellessen. Vele jaren heb ik orgel gespeeld, maar mijn hart bleef altijd bij de blokfluit. De mooie en warme, intieme klank van de blokfluit heeft me altijd gefascineerd. Later zou ik leren dat de Italiaanse naam voor blokfluit “Flaute dolce” is; de zoetvloeiende fluit! Een betere omschrijving is er niet! Opgegroeid in Zuid-Afrika waren er niet zoveel mogelijkheden om goede blokfluitisten te horen of lessen te volgen. Vastgenageld zat ik aan een langspeelplaat van de Nederlandse blokfluitist Frans Bruggen met Handel en Telemann sonates die we een keer uit Nederland kregen. Zo wilde ik ook leren spelen was vanaf toen mijn missie. Dat betekende dat ik op 19-jarige leeftijd naar Nederland vertrok om aan het conservatorium van Amsterdam en Utrecht te studeren.”

Elsa studeerde blokfluit aan het conservatorium in Amsterdam en Utrecht, is docent aan de muziekschool in Alphen aan den Rijn en geeft privéles in Deventer (www.blokfluitlesdeventer.nl).

 

Hans Groen –  blokfluit

“Mijn passie voor de barokmuziek wordt voor een belangrijk deel bepaald door het feit dat ik blokfluit speel. De blokfluit is een instrument dat voornamelijk in de renaissance en barok werd bespeeld, waardoor veel repertoire uit die periode beschikbaar is. Blokfluit speel ik al vanaf mijn zesde jaar. De eerste lessen kreeg ik van mijn vader, maar al snel ging ik naar de muziekschool en kreeg les van meester Barneveld. Hij was een zeer enthousiaste man die het voor elkaar kreeg om een grote groep blokfluit spelende kinderen, het door hem gearrangeerde “air” en suites van Bach, te laten uitvoeren. In de jaren ‘70 volgde ik lessen bij verschillende docenten waaronder Ronald Moelker. Toen kwam er een lange periode waarin ik de blokfluit nauwelijks bespeelde. In 1991, nadat ik mijn HTS examen had gehaald, kreeg ik weer tijd en volgde ik lessen bij Gabriële Wahl. In 1995 heb ik toelatingsexamen gedaan aan het Rotterdams conservatorium. Alhoewel ik werd toegelaten tot de studie, heb ik om praktische redenen besloten die weg niet in te gaan.”

Hans speelde tot aan zijn verhuizing naar Deventer in het blokfluitkwartet Capriola. In het dagelijks leven is Hans versneller technicus in Deventer.

 

Ineke Kuiling – clavecimbel

“Mijn credo: ‘Liefde voor de muziek, enthousiasme voor de barokmuziek’.

 

Ik begon met orgelles van de organist van de kerk in Eibergen toen ik zeven jaar was. Kort daarna kreeg ik van hem pianoles en zong ik in een kinder/meisjeskoor. De blokfluit kwam daar een jaar later bij en ook ensemblelessen. De basis voor de interesse in muziek werd bij mij dus al op jonge leeftijd gelegd. Vanaf de jaren ‘70 ging ik actief met anderen samenspelen op piano, spinet en blokfluit. Het musiceren in kleine kring, samen met anderen heeft mij altijd aangetrokken en daarvoor is de barokmuziek heel geschikt; dat geldt met name bij de klankcombinatie van blokfluit, klavecimbel, cello en zang. Naast mijn werk in de verpleging heb ik op latere leeftijd klavecimbel gestudeerd aan het conservatorium in Zwolle en in 1991 behaalde ik daar mijn diploma docerend musicus. Ik speel nu continuo in diverse ensembles en ben in het bezit van een klavecimbel gebouwd door Jan Kalsbeek uit Zutphen. Het is een kopie van een instrument gebouwd door Michael Mietke, een Duitse bouwer uit Berlijn ( 1665-1726), die ook aan Johann Sebastiaan Bach een klavecimbel leverde.”

Ineke studeerde klavecimbel aan het conservatorium in Zwolle bij Chris Farr. Zij heeft een lespraktijk voor klavecimbel, piano en blokfluit en speelt continuo in diverse barokensembles.

 

Frans Kouwenhoven – cello

“Ik heb het voorrecht om op een Mittenwald-cello uit 1790 te mogen spelen. Het zachte karakter en de warme, volle klank maken dit instrument zeer geschikt voor barokmuziek. Ik begon op jonge leeftijd met blokfluit, al snel opgevolgd door altblokfluit. Op 12-jarige leeftijd kreeg ik mijn eerste cello, en ik wist meteen dat dit mijn passie zou worden. Zes jaar lang heb ik les gehad van Jan Zoutewelle, toenmalig 1e cellist van het Noord Nederlands Orkest. Alhoewel lang gedacht het conservatorium te doen, heb ik uiteindelijk toch voor een technische studie gekozen. En omdat het er nooit te laat voor is; momenteel doe ik deeltijd-Conservatorium in Enschede.”

Frans speelt cello in diverse ensembles, en heeft een eigen bedrijf op ICT-gebied.